ESCRITS, TRÀNSIT 
Demanem una regulació normativa per evitar l'exposició d'agents de trànsit a altes temperatures 
En un escrit adreçat a la SGRH, sol·licitem una regulació de les temperatures a partir de les quals no es realitzin controls preventius a la via pública ni servei en motocicleta i la seva substitució, si s’escau, per un vehicle de quatre rodes a les hores de més afectació de la calor o del fred.      
 
               Barcelona, 1 d'agost del 2022-.
 
A l’estiu, és esgotador i perillós el patrullatge amb motocicleta a ple sol i amb elevades temperatures;  sempre el/la mateix conductor/a, amb el casc posat,  que acumula la calor a la zona del cap, i amb la resta d’equipament i la roba amb proteccions que no només no permeten transpirar adequadament, tampoc una mínima llibertat de moviments.
 
Si a aquestes circumstàncies afegim que les temperatures que es publiquen estan mesurades a l’ombra i a un metre i mig d’alçada, la calor provinent de l’asfalt, així com la que desprèn el motor de la motocicleta, fan de la conducció amb la motocicleta o de  la llarga exposició al sol en un control preventiu a la franja horària amb més intensitat de calor, un còctel comburent que pot comportar incontrovertiblement fatiga, mal de cap, vertigen o mareig, rampes musculars, esgotament per calor i fins a un cop de calor que indiscutiblement  poden provocar, tots ells, un accident d’inescrutables conseqüències, això sí, totes negatives.

Altres col·lectius policials tenen regulat que a partir de 35º (a l’ombra) es considera temperatura extrema, i preveu que el servei es realitzi en vehicle de quatre rodes, mai en motocicleta.

En aquest sentit, a l’ART MS, el 22 d’octubre del 2021, es va publicar una ordre (resum de Pautes de la Planificació), on ordena l’exempció de fer servei bòxer (motocicleta) a l’ART MS quan “les condicions climatològiques al llarg de tot el torn de treball siguin adverses (pluja, fort vent, temperatures per sota dels 7º o per sobre dels 30º) donat el cas es passaria a cobrir la ruta i el servei en vehicle logotipat... No planificar indicatiu Bòxer en horari nocturn excepte si les necessitats del servei així ho exigeixen".

Pautes que, segons s’ha manifestat des de la mateixa ART MS, vuit mesos més tard, ja no tenen validesa, extrem que denota que el  benefici per la salut i seguretat dels/de les especialistes motoristes no és una prioritat, donat que, en cas contrari, no haguessin anul·lat l’ordre durant un estiu que està batent registres de temperatures al nostre país.

Durant l’última dècada, SAP-FEPOL ha demanat repetidament una regulació de les temperatures màximes i mínimes per la realització de qualssevol tipus de controls a la via pública en les hores de més calor i per la conducció en motocicleta també en aquesta franja horària.
Recordem que l’any 2014 l’Agència de Salut Pública de Catalunya- Generalitat de Catalunya va executar un Pla d’actuació per prevenir els efectes de les onades de calor sobre la salut (POCS) amb la participació del Departament d’Interior.

Els objectius del pla són, entre d’altres, minimitzar els efectes negatius de les onades de calor sobre la salut de la població de Catalunya, especialment dels grups més vulnerables, entre els quals es troba el grup de persones que  han de romandre o fer activitat física a l’aire lliure incloses les activitats laborals, com és el nostre cas.

Per minimitzar aquests efectes, l’agència de Salut Pública de Catalunya va elaborar unes recomanacions a l’ambient laboral que el Departament d’Empresa i Ocupació es va encarregar de difondre:
  • Augment de la freqüència de les pauses de recuperació, fent-ne breus aturades cada hora (a trànsit no s’està complint).
  • Organitzar torns per reduir el temps o la intensitat de l’exposició.
  • Planificar les tasques més pesades per a les hores de menys calor, abans de les 11 i després de les 16 h (a trànsit no s’està complint).
  • Adaptar els horaris per aprofitar les hores menys caloroses del dia (a trànsit no s’està complint).
  • Facilitar o recomanar a les persones treballadores l’ús de gorres, barres o roba clara (a trànsit no s’està complint, donat que portem una boina de dotació que no protegeix la cara ni els ulls, amb un important risc de cremades facials i possibles lesions a la retina, i, pel que fa a la roba, duem uns pantalons foscos, armilla antibales i unes botes que no són adients per l’estiu).
  • Posar a la seva disposició crema de protecció solar, per protegir la pell de la radiació (a trànsit tampoc s’està complint).
  • Informar els treballadors i les treballadores dels riscos vinculats a la calor, dels seus efectes i de les mesures de primers auxilis (a trànsit no s’està complint).
  • Adoptar les mesures al seu abast per reduir al màxim els riscos derivats de la calor, modificant si cal tant les condicions com l'organització del treball (a trànsit no s’està complint)
SAP-FEPOL ha sol·licitat a la SGRH que es donin les ordres necessàries, oportunes i precises perquè s’estableixi en una instrucció d’obligat compliment unes temperatures de referència, a partir de les quals no es facin controls estàtics ni patrullatge en motocicleta i, si aquest ja s’ha  iniciat, que els efectius passin a realitzar el servei amb un vehicle de quatre rodes, amb objecte de maximitzar la seguretat i el benestar dels/de les professionals i l’efectivitat del servei a la carretera.

Dur a terme el servei en motocicleta comporta un plus de perillositat i penositat que obliga a la necessitat d’una regulació normativa per tal d’evitar, tant a l’hivern com a l’estiu, l’exposició de les persones especialistes de trànsit a temperatures extremes, així com una regulació dels controls preventius a la via pública.
 
NÚMERO DE COMUNICAT:E-58/2022 
DATA:2 de Agost de 2022
a les xarxes (segueix-nos)
 
 
ARXIU - Consulta mensual
 
Política de Cookies
Utilitzem cookies pròpies i tècniques de tercers d’anàlisi d’ús de la nostra web, a fi de millorar els nostres serveis.
Pot canviar la configuració i obtenir més informacióaquí
Accepto