COMUNICATS 
Segueixen caducant i prescrivint les actes i els expedients contra la Llei orgànica 4/2015  
En la darrera sessió del Consell de la Policia, el DINT no va aclarir com està a dia d’avui la situació denunciada ara farà un any per SAP-SME-FEPOL i aquesta segueix essent d’una gravetat rellevant.        
 
Barcelona, 3 de juny del 2025.-
 
En la darrera sessió ordinària del Consell de la Policia, des del SAP-SME-FEPOL vam haver de reclamar al Departament d’Interior que ens aclarís quina era la situació actual de prescripció i caducitat dels expedients sancionadors per infraccions  de la Llei orgànica 4/2015 de protecció de la seguretat ciutadana.

Recordem que en data de 12 d’agost del 2024, SAP-SME-FEPOL denunciàvem públicament que el Departament d’Interior del llavors Conseller Elena, estava deixant prescriure i caducar el 81,84% de les actes de denúncia aixecades pels diferents cossos policials de Catalunya, entre les quals destacaven l’exhibició i ús d’armes; el consum i tinença de substàncies estupefaents; la desobediència i resistència als agents de l’autoritat i les faltes de respecte i consideració a les forces i cossos de seguretat.

Una situació que va ser trasllada al Departament d’Interior, en la primera de les reunions que mantinguéssim amb la Consellera Parlon en data de 25 de setembre i en la qual, la Direcció General d’Administració de la Seguretat (DGAS) es va comprometre  (1) a corregir gradualment i (2) a informar-nos periòdicament de la seva evolució.

Així, durant aquests 10 mesos, ambdues organitzacions sindicals hem estat esperant rebre informació sobre l’estat de situació de la tramitació d’aquests expedients. Al no rebre-les no ens ha quedat més remei, que sol·licitar-ho en el sí del Consell de la Policia, on esperàvem que, atès el temps transcorregut, la DGAS ens acreditaria que la situació crítica denunciada l’agost de l’any passat s’havia començat a revertir. No obstant, res més lluny de la realitat. 

No tant sols no se’ns van donar per exemple, dades relatives al tant per cent de sancions imposades en relació a totes les actes de denúncies esteses pel CME, sinó que (per les explicacions donades) va quedar claríssim que l’escenari segueix essent gravíssim i que la situació denunciada per SAP-SME-FEPOL ara farà un any és exactament la mateixa.

Per tot plegat, tal i com així vam dir en la mateixa sessió del Consell de la Policia, des del SAP-SME-FEPOL volem tornar a denunciar públicament que:

Primer.- L’obligació de la DGAS i del Departament d’Interior és dur a terme una gestió eficient i eficaç, de totes les actes de denúncia esteses per infraccions de la Llei orgànica 4/2015. No només pel Cos de Mossos d’Esquadra, sinó també pel conjunt de cossos policials que operen a Catalunya.

Segon.- Sota la falsa excusa d’assolir una gestió administrativa més “neutre i garantista”, el Conseller Elena va reorganitzar els equips de tramitació dels expedients sancionadors de la Llei orgànica 4/2015, traient-los de la DGP per fer-los dependre dels Serveis Territorials d’Interior.

Aquesta situació va anar acompanyada de l’elaboració d’un document de criteris respecte com s’havien de tramitar determinades tipologies d’infraccions vinculades a l’exercici de drets fonamentals, també denunciada per SAP-SME-FEPOL, per evidenciar que la realitat d’aquest canvi era la no tramitació d’aquelles denúncies vinculades a l’ordre públic.

No obstant això, i vist que del 22% de prescripció i caducitat del sistema anterior hem passat a més del 80% del sistema actual, alhora que no consta que s’hagi eliminat el document de criteris, creiem necessari valorar la idoneïtat de persistir en aquest sistema fallit i/o tornar al sistema anterior gestionat pels Serveis d’Administració de les Regions Policials de la Direcció General de la Policia.

Tercer.- És igualment evident que l’alta prescripció i caducitat dels expedients, té una clara afectació sobre el servei de seguretat pública de Catalunya. No tramitar totes les actes de denúncia i no imposar les sancions que la Llei preveu, no corregirà mai conductes com la tinença il·lícita d’armes i la tinença il·lícita o consum de substàncies estupefaents en via pública, així com tampoc aquelles conductes que atempten contra els agents de policia, amb el greuge que suposa per al principi d’autoritat que aquests ostenten.

Quart.- L’esforç que han fet els cossos policials per retirar armes blanques de la via pública amb operacions i plans específics com el Pla DAGA (fet a més amb retribució d’hores extraordinàries) no pot veure’s perjudicat greument pel sistema de tramitació de les actes de denúncia que diàriament s’estenen i que busquen erradicar aquests tipus de comportament.

Ens preguntem així, què passa amb aquelles armes il·lícites retirades, si finalment no s’acaba imposant una sanció administrativa? S’haurien de retornar per exemple si fossin reclamades?

Cinquè.- Passat pràcticament dos anys del canvi de sistema ha quedat en evidència que l’anterior Departament d’Interior del Conseller Elena va començar la casa per la teulada, fent-ho a més irresponsablement, sense assegurar-se que el sistema assolit pels Serveis Territorials estigués perfectament preparat.

Els problemes reconeguts en el darrer Consell de la Policia per part de la DGAS amb el programa de gestió de la tramitació dels expedient sancionadors (TDSAN), amb la manca de dimensionament de tots els Serveis Territorials, amb la no connexió amb el programa PICA a la qual es va fer referència o amb el control dels expedients per part dels Instructors, són clars exemple del que diem.

Sisè.- Tal i com va reconèixer la DGAS, si des del mes de setembre del 2024 fins al maig del 2025 hem assolit prop d’un 60% d’expedients iniciats, significa això que ja un 40% prescriuen o caduquen perquè ni tant sols s’inicien?

I és que insistim, que la dada significativa no són els expedients iniciats, sinó quantes actes hi ha, quantes actes s’incoen i especialment quants expedients s’han finalitzat la amb imposició de sanció administrativa.

Setè.- La fortuna i la sort de l’anterior Departament d’Interior va ser que, des del SAP-SME-FEPOL no poguéssim fer públiques abans aquestes dades de tramitació tant nefastes i injustificables.

D’haver-ho pogut fer, per exemple a mitjans del mandat, la publicació de les dades hagués anat acompanyada de la corresponent petició de dimissions i responsabilitats, per una gestió que hores d’ara ha quedat clar que tampoc ha estat corregida

Vuitè i últim.- Insistim i som conscients que, tal i com diguéssim en la darrera sessió del Consell, aquesta és la patata calenta que va assumir l’actual Departament de l’anterior. No obstant, de no acreditar-se la reducció immediata del tant per cent de prescripció i caducitat dels expedients de la 4/2015 suposarà l’obligació de demanar la supressió del model actual de gestió, per tornar al sistema de tramitació anterior.

Des del SAP-SME-FEPOL ja ho vam dir: des de l’inici de la legislatura hem donat la confiança a la DGAS per a què reverteixi aquesta situació. No obstant també cal dir, que la confiança té data límit de caducitat.
            
NÚMERO DE COMUNICAT:C-89/2025 
DATA:3 de Juny de 2025
 
ARXIU - Consulta mensual
 
Política de Cookies