Les dades actuals d’accidentabilitat corroboren la necessitat d’ampliar la plantilla de trànsit del CME
La dotació d’especialistes per escamot és absolutament insuficient i les dades d’accidentabilitat fa imprescindible poder garantir el servei de prevenció.
Barcelona, 5 de març del 2025.-
Si en alguna qüestió podríem coincidir tant el Servei Català de Trànsit, com la Comissaria general de mobilitat i les organitzacions sindicals SAP-FEPOL i SME-FEPOL és que l’índex de sinistralitat viària és, a dia d’avui, molt elevat en comparació a anys anteriors.
I és que, no només hem de tenir en compte únicament l’índex de mortalitat dels accidents de trànsit, sinó també la gravetat dels accidents i la gravetat de les lesions que pateixen totes les persones que s’hi veuen implicades.
Segons les dades treballades per les nostres organitzacions sindicals i una vegada analitzada la sinistralitat dels vint-i-vuit (28) accidents de trànsit mortals esdevinguts a les vies de circulació interurbanes es desprèn que hi ha hagut tants sinistres amb llum solar, com amb foscor. Per tant és imprescindible garantir el patrullatge preventiu ja sigui per les vies principals, com també per les vies secundàries, més quan en aquestes s’han produït un 39% dels accidents de trànsit mortals.
Per contra, des d’ambdues organitzacions sindicals no entenem com en alguns sectors s’ha sacrificat la prevenció viària durant els torns de matí o nit, en benefici del torn de tarda i únicament, l’entenem o l’associem a la manca d’efectius que pateix tota l’especialitat (comunicat de 18 de febrer del 2025).
Per tot plegat, des de les Seccions sindicals de trànsit del SAP-FEPOL i de l’SME-FEPOL advertim que, si no hi ha una previsió d’increment de plantilla de l’especialitat, no es podrà seguir garantir el servei de prevenció viària durant els tres torns de treball.
Tal i com així reclaméssim en la darrera sessió ordinària del Consell de la Policia (comunicat de 7 de febrer de 2025), des d’ambdues organitzacions sindicals seguim reclamant la convocatòria per enguany d’un concurs d’accés a l’especialitat. Les particularitats del nostre col·lectiu (mitjana d’edat) fa imprescindible l’adopció de mesures urgents que tinguin impacte directe en el número d’efectius de trànsit.
No actuar en aquesta direcció afectarà directament en el servei de prevenció viària. Cal donar-li la volta a les planificacions del servei ordinari i, tot preservant la seguretat pròpia dels efectius policials, cal incrementar la previsió de patrullatge preventiu en els tres torns.
Cal que la Prefectura i la Comissaria General de Mobilitat canviïn d’opinió i per tant, es prevegi per aquest mateix any, un concurs de provisió de llocs de treball que (1) permeti incrementar l’actual plantilla de trànsit, (2) permeti rejovenir la plantilla i (3) permeti incrementar el número de controls preventius.
SAP-FEPOL i SME-FEPOL ens consolidem com les úniques organitzacions sindicals que defensa amb fermesa l’especialitat de trànsit i els drets de tots els efectius del cos. Necessitem un sindicat més fort. Només així podrem aconseguir els canvis que mereixem.