Demanem que el Departament garanteixi unes condicions dignes de treball a la nova sala de comandament de Barcelona
S'ha adreçat un escrit al Cap del Servei de Recursos Materials, Logística i Infraestructures del Departament amb les disfuncions detectades pels delegats de prevenció de riscos laborals del SAP-SME-FEPOL.
Barcelona, 14 de novembre de 2025.-
Amb relació al trasllat previst de la Sala de Coordinació d’Emergències de Barcelona a una nova ubicació, concretament a l’edifici ubicat al sector de les Tres Xemeneies, i d’acord amb el que disposa la Llei 31/1995, de Prevenció de Riscos Laborals, el Reial decret 486/1997, sobre condicions mínimes de seguretat i salut en els llocs de treball, i la normativa de règim intern del cos, SAP-SME-FEPOL vol garantir que la nova seu no impliqui una disminució de les condicions laborals, logístiques o de seguretat operativa del personal policial.
És per aquest motiu que els nostres delegats de prevenció de riscos han remés un informe tècnic al Cap del Servei de Recursos Materials, Logística i Infraestructures del Departament d'Interior amb les disfuncions que s'han detectat.
La finalitat és assegurar que la nova infraestructura presenti unes condicions iguals o superiors a les actuals, evitant qualsevol minva estructural, funcional o de qualitat del servei.
Cal tenir en consideració que es tracta d’un centre de coordinació d’emergències conjunt i únic a la ciutat, on en cada torn (matí, tarda i nit) hi treballa de forma permanent un volum aproximat de 80 persones. En conjunt, la dimensió real d’ocupació de l’edifici pot arribar fàcilment a 100 persones de manera simultània, entre personal fix i rotatori. Aquest volum exigeix una planificació acurada dels espais i serveis disponibles.
Us en presentem un resum:
Accés i aparcament del personal
Un dels aspectes més rellevants detectats és la manca d’una zona reservada d’aparcament pròpia per al personal d’emergències assignat a la nova Sala. Tenim coneixement que els altres serveis d’emergència que ocuparan aquest edifici estan fent les gestions oportunes per garantir l’aparcament dels vehicles particulars dels seus treballadors i treballadores. Aquesta situació resulta clarament inadequada per a un servei que requereix disponibilitat immediata i pot generar:
- Retards en la incorporació del personal als seus llocs de treball.
- Risc operatiu en casos d’emergència o activacions urgents.
- Pèrdua de temps efectiu de servei, contravenint els principis d’eficiència i eficàcia en la prestació del servei públic.
A més, es donaria la paradoxa que la Sala Central de Coordinació d’Emergències, que integra Mossos d’Esquadra, Guàrdia Urbana de Barcelona, Bombers de Barcelona i el SEM, seria l’únic centre policial o de bombers de la ciutat sense aparcament reservat i exclusiu per al personal de servei.
Per tot això, es considera imprescindible la dotació d’un aparcament propi i reservat a la nova ubicació, accessible de manera immediata per al personal policial i adaptat a les necessitats reals de la plantilla i de les instal·lacions.
Risc derivat del pàrquing públic sota l’edifici
Un dels punts de més risc és la presència d’un pàrquing públic amb places en bateria situat literalment al mateix nivell, és a dir, de forma contigua a la nova Sala de Coordinació d’Emergències.
Aquesta circumstància comporta:
- Risc evident d’atemptat terrorista mitjançant vehicle carregat amb explosius (cotxe bomba), similar a precedents històrics com els atemptats d’Hipercor (1987) o Barajas T4 (2006).
- El nivell actual d’alerta antiterrorista a Espanya és Nivell 4 reforçat sobre 5, fet que accentua la necessitat de mesures preventives.
- La nova Sala estarà soterrada a escassos metres lineals d’aquestes places, la qual cosa augmenta la vulnerabilitat estructural de l’edifici en cas d’explosió.
Per tot això, es considera indispensable que aquest espai:
- Deixi de ser un pàrquing d’accés públic.
- Es destini exclusivament a l’ús del personal d’emergències adscrit a la Sala.
- Compti amb control d’accessos, vigilància privada i sistemes de seguretat (barreres, videovigilància i registre d’entrades/sortides).
Només d’aquesta manera es podrà garantir la seguretat estructural i personal d’una instal·lació que ha de ser considerada infraestructura crítica en la gestió d’emergències a Barcelona. A més a més, els recordem que actualment en trobem a nivell 4 del Pla de Prevenció i Protecció antiterrorista decretat pel Ministeri de l’Interior. Instrucció 3/2015 i 6/2017 de la Secretaria d’Estat de Seguretat (activat des de 26 de juny del 2015).
Entorn exterior: espais per a la ciutadania
Actualment, trobem una zona de pàrquing i de skatepark situada davant de la futura Sala.
Tot i valorar positivament la dotació d’espais ciutadans, cal considerar que:
- La ubicació del parc és literalment davant d’una infraestructura crítica de seguretat i emergències.
- L’ús d’aquest espai en horari nocturn pot derivar en conductes incíviques: pràctiques de botellot, música a l’aire lliure, consum de substàncies o presència de grups que puguin generar conflictes de convivència i inseguretat.
Per aquests motius, es proposa que el parc:
- Disposi de tancament perimetral amb seguretat i portes d’accés.
- Tingui un horari regulat d’ús públic (8.00–20.00 h), de manera que garanteixi la convivència ciutadana i eviti usos inadequats en horari nocturn, incompatibles amb la funció d’una infraestructura de seguretat.
Zones de descans del personal
De cara a l’execució del projecte, cal considerar que es tracta de maximitzar els espais de descans i ús policial. Això comporta tenir en compte que tota la maquinària de l’edifici s’ha d’instal·lar de forma preferent a la coberta de l’edifici i evitar que ocupi estances que poden ser funcionals i útils per al personal policial i d’emergències. Cal assegurar que la instal·lació de maquinària no afecti la superfície disponible per a l’office, sala de descans, el gimnàs o la terrassa.
Aquesta decisió és inadequada, ja que:
- El personal policial i d’emergències que treballa en la Sala de Coordinació d’Emergències està sotmès a una alta càrrega de treball, estrès i exigència mental i física.
- Les zones de descans no són un luxe, sinó una necessitat preventiva i de salut laboral, reconeguda per la normativa de riscos laborals i les bones pràctiques en centres d’alta intensitat operativa.
Per tot això, cal buscar una solució arquitectònica alternativa que permeti mantenir íntegrament els espais de descans, sense que quedin sacrificats per raons tècniques que poden resoldre’s amb altres dissenys o ubicacions de maquinària.
Accés a la llum natural a la Sala operativa
La nova Sala estarà ubicada a la planta -1 de l’edifici, sota nivell de carrer. Aquesta circumstància ja implica unes condicions de treball més adverses respecte a la llum natural. Tanmateix, el projecte actual preveu tapar les claraboies existents al sostre de la sala, renunciant així a un recurs valuós de llum solar directa.
Els arguments tècnics per clausurar aquestes claraboies són que el futur “pati anglès” del costat mar permetrà entrada de llum natural. Ara bé:
- El pati anglès quedarà encaixonat entre dos edificis contigus, de manera que només permetrà entrada de llum solar durant un interval molt reduït (aprox. 14.00–16.00 h).
- Això implica que la major part del dia la Sala restarà en semi penombra, amb il·luminació artificial contínua, la qual cosa afecta la salut visual, la fatiga i el rendiment dels operadors.
- En canvi, mantenir les claraboies obertes permetria disposar de llum solar des de primera hora del matí, sense obstacles arquitectònics, aprofitant l’orientació marítima de l’edifici.
- Cal recordar que la necessitat de llum natural i de veure quelcom més enllà d’una paret, és una reivindicació històrica del personal de la Sala. Cal no oblidar que quan es va inaugurar l’actual Sala el novembre de 2005 el perquè de les pèssimes condicions estructurals era clar, la Sala era provisional. Han passat 20 anys.
Per tant, es considera absolutament necessari mantenir les claraboies per garantir:
- Millors condicions de salut laboral (reducció de fatiga ocular i estrès).
- Millor rendiment i ambient de treball en una sala soterrada.
- Una major eficiència energètica
Zona de descans contigua a la sala operativa i al passadís d’accés
El projecte actual preveu ubicar una zona de descans del personal a la mateixa planta on se situarà la Sala principal d’operadors, just darrere de la darrera línia de comandaments policials i de manera contigua al passadís d’entrada institucional i de personal.
Aquesta configuració presenta un risc de contaminació acústica entre espais de naturalesa molt diferent:
- La sala operativa requereix silenci, concentració i atenció contínua, especialment per part dels operadors i comandaments que gestionen emergències.
- El passadís d’accés és un espai de representació institucional i protocol·lari, per on transitaran visites oficials, càrrecs i altres membres del cos.
- La zona de descans, per la seva naturalesa, ha de permetre al personal parlar en un to normal, hidratar-se, alimentar-se o fer una trucada personal, sense haver de mantenir un nivell de silenci propi d’una sala operativa.
Per aquests motius, es considera imprescindible que la paret que delimita aquestes zones sigui totalment insonoritzada, mitjançant solucions tècniques adequades (panells fonoabsorbents, doble envà amb cambra d’aire, portes acústiques, etc.).
D’aquesta manera es garantirà:
- Convivència funcional entre espais de treball crític i espais de descans.
- Respecte institucional davant l’accés de visites i comandaments.
- Benestar del personal policial i d’emergències, que necessita disposar de moments de descans efectiu en jornades d’alta intensitat i estrès.
Ubicació estratègica i connexió amb l’ intercanviador de Plaça d’Espanya
Actualment s’han iniciat les obres del nou intercanviador de transport públic a Plaça d’Espanya, promogut pel Departament de Territori de la Generalitat de Catalunya i per l’Ajuntament de Barcelona. Aquest projecte, amb una inversió prevista de 73 milions d’euros i una actuació global que ascendeix a 412 milions, té com a objectiu:
- potenciar la integració urbana i interurbana del sistema de transport metropolità,
- reduir l’impacta dels autobusos interurbans a l’espai públic,
- i millorar l’accessibilitat i la qualitat del servei.
Aquest intercanviador convertirà Plaça d’Espanya en un pol central de connexió de línies urbanes i interurbanes, en el marc del Pla Director d’Infraestructures 2020–2030.
En aquest context, resulta paradigmàtic i poc eficient que una infraestructura crítica com la Sala Central de Coordinació d’Emergències sigui traslladada a una zona menys comunicada i menys accessible, allunyant-se justament d’aquest gran node de transport intermodal que concentrarà la connectivitat de la ciutat i de l’àrea metropolitana.
Des d’una perspectiva de planificació i d’eficiència en l’ús dels recursos públics, seria lògic que un centre neuràlgic d’emergències es beneficiés d’aquesta inversió i es mantingués pròxim a un pòrtic de mobilitat i accessibilitat que ha costat 412 milions d’euros de diners públics i que millorarà de manera significativa l’arribada i sortida de personal i serveis d’emergència.
Per tot l’exposat, SAP-SME-FEPOL ha sol·licitat:
- Que es garanteixi la dotació d’un pàrquing propi i reservat per a tot el personal de la Sala de Coordinació d’Emergències.
- Que s’efectuï una avaluació tècnica completa de les condicions estructurals i operatives de la nova ubicació, contrastant-les amb la seu actual.
- Que s’asseguri que el trasllat no comportarà cap disminució de les condicions laborals ni logístiques del personal, sinó una millora respecte a la situació actual.
- Que es faciliti informació detallada als sindicats i als seus representants sobre les característiques de la nova seu i el pla de trasllat.
- Que es garanteixi el compliment de la totalitat de la normativa en matèria de prevenció de riscos laborals