Barcelona, 24 de gener de 2022.-
SAP-FEPOL denuncia que el tancament del 30% dels sectors de trànsit que està fent la Comissaria de Mobilitat del CME des del 2016 està provocant unes xifres nefastes en l'àmbit intern (impossibilitat de gaudir permisos, mala qualitat del servei per la manca d’efectius i per alguna planificació del servei que patim. Si parlem de dades del servei, les xifres són més preocupants (l'estadística en el temps de resposta, l’increment de la sinistralitat i de la mortalitat a les nostres vies públiques, són tres aspectes que com a organització sindical, ens preocupa).
Aquesta situació s’ha agreujat, paradoxalment, amb la resolució de l’únic concurs oposició per la provisió de llocs de treball per l’especialitat de trànsit (120/20, en el cas dels agents) des de l’any 2014. Sectors de trànsit com el d’Igualada, condemnat a morir per inacció de la Comissaria de Mobilitat, ha restat 8 especialistes sense que arribés ningú. I a més a més no s’ha tingut en compte que també disminuirien els seus efectius per altres causes, com incapacitat permanent total (3), segona activitat (2) i altres... quedant 15 efectius operatius a peu de carretera i 2 a oficines.
Conseqüències: Moltes, i totes negatives.
A tall d’exemple, l’any 2019 (abans de la pandèmia) el sector d’Igualada (amb una mobilitat diària d’entre 50.001 i 100.000 vehicles) va ser, desgraciadament, el que més mortalitat a 24 h. en accidents de trànsit va tenir en vies interurbanes (segons anuari del SCT) amb 12 persones mortes (12 a la comarca del Baix Ebre, 11 a la comarca del Maresme...).
Un altre exemple és que la setmana del 10 al 16 de gener del 2022, en el sector de trànsit d’Igualada, només treballava 1 efectiu en torn de matí, 2 efectius en torn de tarda, i 1 efectiu en torn de nit.
Aquest únic efectiu especialista del torn nocturn a la comarca de l’Anoia (amb vies principals com A-2, C-25, C-15, C-37...) ha estat sol tota la setmana amb vehicle no logotipat, però a més a més:
L’han planificat el seu servei al sector de Manresa (amb 4 especialistes) per fer controls d’alcoholèmia, deixant la comarca de l’Anoia sense cap efectiu, sense prevenció.
Se l’ha exposat a un patrullatge en solitari entre comarques.
Ha hagut de fer front, sol, al voltant de les 04:15h. del diumenge a la recerca i trobada d’un vehicle que va circular entre dos i tres quilòmetres contra direcció al túnel del Bruc (A-2) sentit Lleida amb negativa a sotmetre’s a la prova d’alcoholèmia, amb símptomes evidents de conduir sota els efectes de begudes alcohòliques i posant en manifest perill a un altre vehicle que circulava correctament, perllongant 2 h. Només amb el suport, a posteriori, de professionals d’USC Igualada.
S’ha fet càrrec, ell sol, d’un accident i del seu informe, ocorregut a la B-108 (vehicle bolcat amb alcoholèmia positiva penal) sense que tingués cap suport des de Manresa.
Aquesta situació, descrita del sector de trànsit d’Igualada, és habitual, en qualsevol dels torns de servei i en els sectors abocats al tancament.
La petició del SAP-FEPOL, ja exposada al director general de Policia i al director del Servei Català de Trànsit en reunió mantinguda, és que hem de treballar per revertir el tancament de sectors. El Departament ha de garantir el mateix servei a tots els ciutadans i ciutadanes de Catalunya, no pot haver-hi ciutadans/nes de primera i ciutadans/nes de segona, en el que a la prestació de servei es refereix.
Salvem els nostres sectors de trànsit!