Primera reunió entre la part social i el nou Departament d'Interior. La sessió s'ha posposat per manca de temps.
Barcelona, 25 d’octubre de 2024.-
Avui s’ha convocat la primera sessió del Consell de la Policia. Un Consell del qual en destaquem el to del Departament, i que esperem que es vegi reflectit en mesures que tinguin un impacte positiu al Cos de Mossos d’Esquadra.
A més de l’anunci del DINT sobre que es faran les modificacions legislatives necessàries perquè els 25 aspirants que van quedar exclosos/es de la fase de pràctiques puguin accedir-hi, també hi destaquem els següents punts:
Primer-. Eleccions sindicals.
Es convoquen eleccions sindicals pels pròxims dies 13 i 14 de març del 2025. SAP-FEPOL i SME-FEPOL (així com SEIME) anunciem que hem presentat la impugnació del decret d’eleccions i fem la petició de que s’adoptin mesures cautelaríssimes. Els drets sindicals pertanyen a les organitzacions, i no a les persones, i, en conseqüència, estem en contra d’un decret que facilita el transfuguisme de delegats i delegades i que se’n faci un mal ús (com està passant actualment), i que, en canvi, hauria de tenir com a objectiu evitar la litigiositat.
A més, el Decret esmenta que el temps de votació ha de ser de dos dies hàbils, per tant, aquest ha de ser superior a les 24 hores que s’han determinat per les pròximes eleccions.
Segon-. Salut mental al CME.
El secretari general d’Interior i Seguretat Pública manifesta que s’obriran els procediments de treball necessaris per poder abordar amb profunditat i establir protocols d’actuació sobre salut mental. Una qüestió que la Federació per la Seguretat Pública ja va posar sobre la taula en la jornada que va convocar el passat dia 9 d’octubre i on tant el director general com el secretari general d’Interior van admetre el deure del departament de vetllar per la salut mental dels agents del Cos de Mossos d’Esquadra.
Tercer-. Convocatòries.
Les convocatòries de promoció de caporal i sergent continuen previstes pel segon trimestre de 2025. La promoció interna i torn lliure d’inspector/a i intendent/a continua prevista pel quart trimestre d’enguany.
Quart-. Agents de la 37a promoció que han quedat exclosos/es de la fase de pràctiques.
Com hem dit anteriorment, i després de molt treball de SAP-FEPOL i SME-FEPOL amb el Departament, aquest vol garantir que aquest escenari no es torni a produir i s’ha cercat un mecanisme just per les persones que han quedat fora.
En aquest sentit, s’aprovaran dues disposicions de la Llei 10/94, una addicional i una transitòria, que garanteixin que la convocatòria es pogués ampliar. Es tramitarà a través d’un Decret Llei que s’aprovarà al consell executiu de govern i que es convalidarà al següent ple del Parlament per revertir l’impediment tècnic que ha suposat trobar-se amb un topall de places per fer les pràctiques. Això ja tindrà efectes sobre els aspirants de la 37a promoció (vegeu el comunicat C-168).
Cinquè-. Intervenció de Muntanya.
S’informa que es va tenir coneixement de presumptes pràctiques irregulars per part d’un membre del CME en la convocatòria (i que és qui va dissenyar les proves), i que paral·lelament estaria participant en cursos de formació remunerada.
Posteriorment, es va obrir una Informació Reservada, que va provocar que s’aturés el procés. El passat mes de setembre es va incoar un expedient disciplinari, del qual se’n poden derivar responsabilitats, i, per tant, i per garantir que el procés no estigui viciat, la previsió és que s’anul·lin les subproves 1 i 2.
Sisè-. Aplicació de l’increment del 0’5%.
Aquesta mesura va lligada a l’índex de preu dels consums harmonitzats. Sembla que es complirà aquesta condició, però no es pot confirmar fins al gener del 2025, i es faria efectiu al febrer o març.
Setè-. Revisió de la Instrucció 8/2023 de provisió temporal de llocs de treball.
El director general reconeix que, tot i ser una instrucció que és herència de l’anterior Administració, potser no va tenir tots els elements de consens, ni tan sols per prefectura, donat que la instrucció endarrereix convocatòries.
Demana que enviem les nostres propostes,(així com les disfuncions que detectem), per tal de modificar-la i millorar-la. Prefectura explica la decisió de publicar una llista voluntària per a cobrir l’aeroport obeeix a la necessitat imperiosa donada la situació d’alta complexitat a aquest destí, sense perjudici que aquestes places s’ofereixin al pròxim concurs general. S’escull Barcelona perquè coincideix amb la finalització de la Copa Amèrica i així els efectius s’hi poden moure provocant menys impacte al servei.
Vuitè-. Taula de negociació.
L’acord de 31 de juliol no ha donat resposta en cap cas a les necessitats dels agents ni ha abordat el que han reclamat sempre SAP-FEPOL i SME-FEPOL: Un increment retributiu lineal, la reducció de la jornada laboral, i l’eliminació del romanent per millorar la conciliació laboral i familiar. Retributivament parlant, ens estem quedant enrere.
Així mateix, els interpel·lem preguntant que, si com a policia de Catalunya amb més competències i càrrega de treball, no consideren que hem de ser una de les policies millor pagades del país.
Cal treballar per assolir l’equiparació retributiva entre cossos especials de la Generalitat i cal corregir els greuges històrics que hem patit com a cos policial.
Novè-. Nòmina.
A final d’any s’implementarà un sistema a la nòmina que permetrà desglossar els conceptes amb més facilitat.
Desè-. Revisió especialitat Investigació.
Recentment, SME-FEPOL i SAP-FEPOL vam registrar un escrit sol·licitant un grup de treball per a Investigació i per a les OAC, per tal de reduir alguns greuges existents actualment i disfuncions que s’han anat acumulant al llarg dels anys que provoca desmotivació en els agents.
Recordem que tenim una ordre que no ha estat modificada i que contempla un pla de carrera professional (que no s’ha de confondre amb el Pla de carrera que es pretén negociar), i que distingeix les funcions bàsiques policials i els nivells policials (que cal actualitzar).
Onzè-. Hores extraordinàries i romanent.
Hem detectat que, quan hi ha un dispositiu i els serveis de suport reclamen OER, des de prefectura es contesta que per tal de poder gaudir d’aquestes hores extraordinàries, primer cal planificar romanent per tal d’acreditar la necessitat, extrem que provoca que uns agents acaben anant a treballar amb romanent, i d’altres agents cobrant, generant greuges comparatius.
Denunciem novament la manca de previsió en la planificació de les persones que tenen un horari especial específic, que poden ser planificats d’un dia per a l’altre sense cap mena de garantia, i que genera molts problemes que afecten, entre altres coses, a la conciliació laboral i familiar.
També sol·licitem que les persones que es troben en reducció de jornada puguin fer hores extraordinàries fora de la franja reduïda per tal de compensar la minva a les retribucions. Cal fer un esforç en casos determinats.
Dotzè-. Infraestructures i augment d’efectius.
Pel que fa a les infraestructures i l’increment d’efectius, hi ha projectes de millora i adequació que es pretenen sincronitzar.
Sobre les grans infraestructures, s’ha entès que cal millorar la velocitat en les obres per tal que hi hagi equilibri entre l’augment d’efectius i les infraestructures existents.
Tretzè-. Normativa: règim disciplinari i Decret de Provisió.
Hi ha la voluntat de modernitzar el règim disciplinari, i seran sensibles a algunes propostes. S’ha començat a treballar en el redactat d’un primer text.
Respecte al Decret de Provisió, es troba en revisió per part del servei jurídic per tal d’iniciar novament el diàleg. Recordem que el que es va presentar inicialment no va gaudir de consens suficient.
Catorzè-. Defensa jurídica de les persones membres del CME.
Interior vol recuperar els lletrats habilitats i el model, s’està parlant amb el gabinet jurídic central. S’estan adoptant els criteris que marquen les directrius de la defensa jurídica d’una manera més beneficiosa per poder fer que més agents disposin d’aquesta defensa.
El criteri és que quan un agent sigui lesionat, no només en casos de baixa, se li ha de donar assistència, i en els casos que no pertoca, que sempre hi hagi orientació jurídica. Hi ha previsió que es modifiqui la instrucció.
La defensa jurídica dels agents durant l’exercici de les seves funcions no pot dependre mai d’un acord de legislatura, perquè per llei, Interior ha de vetllar per la defensa dels seus treballadors/es, i evitar així que es generi la indefensió jurídica que els agents van patir amb l’anterior departament. Per tant, demanem que aquest punt sigui una prioritat pel DINT.
Aquestes han estat les principals qüestions de la primera sessió del Consell de la Policia. Per qualsevol dubte, contacteu amb el vostre delegat o delegada sindical de referència.
SAP-SME, junts,serem millors!